Poëtisch Maldenburg

Hoe de maan schijnt 's avonds,
hoe de wind waait door de havens,
en hoe de winter voelt in Rotterdam.

Een spin-off project van Errare humanum est

13.2.05

Correspondentie

Bij totaal gebrek aan inspiratie
bedacht ik gewoon een thematiek:
‘de retraite van zeloten in ascese’,
altijd garant voor dramatiek!

Ik vond een geschreven stuk oratie,
gemaakt door iemand van die kliek,
dat ik aanstonds ben gaan lezen:
en mijn God! Wat zijn ze fanatiek!

Uit dit lijvig stukje publicatie
bleek al vlug dat hun ethiek
(door henzelf noest aangeprezen)
zo rekbaar is als elastiek.

"U brengt iets in circulatie
terwijl u zich moet afsluiten voor het publiek.
Er schort iets aan uw catechese",
schreef ik daarom in mijn repliek.

Hun zienswijze is onderhevig aan inflatie,
al geef ik toe: het is wat dogmatiek.
Voor een antwoord hoef ik trouwens niet te vrezen,
want retraitanten doen niet aan polemiek.