Poëtisch Maldenburg

Hoe de maan schijnt 's avonds,
hoe de wind waait door de havens,
en hoe de winter voelt in Rotterdam.

Een spin-off project van Errare humanum est

4.1.05

Plechtige belofte

Ik wilde dat het zaterdag was,
dan ga ik lekker fietsen -
maar helaas: dinsdag is het pas,
en dat zijn echt geen witzen.

Nee, geen greintje humor zit daarin,
dat hardgrondig vervloekte feit -
die bittere constatering -
dat ik nog zeker drie dagen lang
een racefietsloos leven lijd.

En dan zul je zien, vrijdag tietenlekker weer
en het hoost op zaterdag (de weergod is een nazi),
het gebeurt mijn soort toch keer op keer -
en ik maak hiervan gewag in een flukse declamatie:

Ooit verhuis ik naar een ver en zonnig oord,
waar ik door het fijne fietsklimaat
uitgebreid en ongestoord
's weekends rondjes racen kan -
Utopia biedt raad!